TITIAN SIRATUL MUSTAQIM

Dari Abu Hurairah R.a, dari Nabi S.a.w bahawa Baginda bersabda: "...dan diletakkan titian neraka jahanam", Baginda S.a.w bersabda lagi:" Maka aku serta umatku lah yang mula- mula melaluinya, sedang rasul- rasul pada hari itu masing- masing berdoa dengan berkata: 'Ya Tuhanku! Selamatkanlah! Selamatkanlah!' dan pada titian itu ada beberapa pengait yang Allah S.w.t jua mengetahui besarnya, pengait- pengait itu dengan cepatnya mengait manusia dengan sebab amal- amal jahat mereka, di antaranya ada orang yang binsa di sebabkan amalnya, dan ada pula orang yang dihalang- halang dan diputus- putuskan perjalanannya, akhirnya ia terselamat juga..."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Apabila penimbangan amal selesai, maka manusia diperintahkan dan dibawa pergi ke kampung tempat balasan yang diuntukkan bagi masing- masing mendiaminya melalui satu titian (Sirat) yang biasa disebut dengan nama 'Titian Siratul Mustaqim', titian yang diletakkan untuk menyeberangi lautan api neraka, titian yang di kiri dan kanannya terdapat banyak pengait- pengait untuk mengait kaki sesiapa yang berhak di kait. Orang- orang yang terkait kakinya itu ada dua golongan:

(1) Golongan yang gugur jatuh ke dalam lautan api itu ialah orang- orang yang pada masa hidupnya di dunia telah terkait, terpengaruh dan terpedaya dengan hasutan syaitan atau galakan nafsu liarnya sehingga jatuhnya ke dalam lubuk kejahatan dan kederhakaan sampai matinya dengan tidak sempat bertaubat.

(2) Golongan yang rebah bangun, rebah bangun dan akhirnya selamat sampai ke seberang, iaitu orang- orang yang pada masa hayatnya di dunia kerapkali dikait, dipengaruhi dan diperdaya oleh hasutan syaitan atau nafsu amarahnya melakukan maksiat, tetapi pada tiap- tiap kali mereka jatuh ke dalam satu- satu kesalahan, mereka segera ingatkan azab siksaan Tuhan, lalu mereka menyesal dan bertaubat sampai mati dengan keadaan taatkan Allah.

Pendeknya orang- orang yang melalui titian itu terbahagi kepada tiga golongan:

Pertama- Golongan yang selamat sentosa menyeberangi lautan api neraka.
Kedua- Golongan yang diputus- putuskan perjalanannya oleh pengait- pengait titian itu, tetapi dapat jua menyeberangi lautan api itu.
Ketiga- Golongan yang terkait kakinya lalu jatuh terus ke dalam api neraka.

Dengan keterangan yang tersebut, terpulanglah kepada seseorang memilih golongan manakah yang ia sukai menjadi ahlinya. Orang yang berfikiran sihat sudah tentu berusaha bersungguh- sungguh supaya Tuhan memberi taufik menjadi ahli golongan yang pertama.

Wallahu a'lam.