SEKADAR MANA SUKA

Dari Abi Bin Ka'ab R.a, katanya:.."ya Rasulullah! Aku banyak menggunakan masa berdoa, memohon rahmat untuk diriku, sekarang aku hendak untukkan masa berselawat bagi Tuan, maka sebanyak mana yang elok aku untukkan?" Baginda S.a.w menjawab: " sekadar mana yang engkau suka", Aku berkata: " aku hendak untukkan sesuku dari masaku", Baginda S.a.w bersabda: " sekadar mana yang engkau suka, dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu", aku berkata: " kalau begitu aku untukkan setengah dari masaku",  Baginda S.a.w bersabda: " suka hatimu lah, maka jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik bagimu", Aku berkata: " kalau demikian aku untukkan dua per tiga dari masaku", Baginda S.a.w bersabda: " suka hatimu lah dan jika engkau lebihkan lagi, maka itu lebih baik untukmu",  Aku berkata: " (kalau begitu) aku jadikan masa berdoaku semuanya untuk berselawat kepada Tuan.", Baginda S.a.w bersabda: " jika demikian terpeliharalah dan terselamatlah engkau dari apa yang mendukacitakan dan membimbangkanmu, samada perkara dunia mahupun perkara akhirat dan diampunkan dosamu...."
(Hadis Riwayat Tarmizi, Imam Ahmad dan Al Hakam)