SYAITAN MUSUH MANUSIA

Dari 'Iadhar Bin Hamar Al Mujasya'ie R.a, bahawa Rasulullah S.a.w pada suatu hari bersabda dalam khutbahnya:" Ketahuilah! Sesungguhnya Tuhanku telah meme-rintahkan supaya aku mengajar kamu akan apa yang tidak kamu mengetahuinya dari perkara- perkara yang diajarkannya kepadaku hari ini, iaitu (Tuhanku berfirman):' Segala harta benda yang Aku berikan seseorang mendapatnya dengan mana- mana jalan yang Aku benarkan adalah halal, dan Aku telah jadikan hamba-Ku semuanya suci bersih (dari fahaman dan amalan syirik) serta betul benar menurut keadaan semulajadinya dan sesungguhnya mereka didatangi dan diperdayakan oleh syaitan- syaitan sehingga sebahagian besar di antara mereka menyeleweng dan terpesong dari ajaran agama yang sebenar..'."
(Hadis Riwayat Muslim)


Dengan adanya angkara syaitan yang demikian, maka Allah S.w.t yang Maha Mengasihi mengingatkan anak Adam di dalam Al-Quran Al-Karim supaya masing- masing berjaga- jaga dan mengawasi dirinya daripada fitnah iaitu hasutan syaitan dan bala tenteranya. Di antaranya pada (ayat 27, surah Al A'raf), (ayat 168 dan 169, surah Al-Baqarah), (ayat 21, surah Al- Nur) dan (ayat 5-6, surah Faatir), yang di antara maksud- maksudnya menyatakan bahawa:

(1) Syaitan: Tabiatnya menghasut, membuat fitnah, memecahbelahkan rumahtangga dan merosakkan masyarakat.

(2) Syaitan giat memujuk dan memperdayakan manusia supaya melakukan segala jenis kejahatan  dan mengatakan yang bukan- bukan terhadap Allah S.w.t.

(3) Sesiapa yang mengikut jejak langkah syaitan sudah tentunya akan binasa.

(4) Syaitan itu kepada manusia adalah musuh yang jelas nyata semenjak wujudnya Adam (bapa manusia).

(5) Wajib atas tiap- tiap seseorang memusuhi syaitan dan bisikan hasutannya sekalipun terdapat atau terasa ada kebaikan di dalamnya kerana tujuan bisikan hanyalah hendak menjadikan sesiapa yang menurutnya termasuk di dalam golongan ahli neraka.

Peringatan yang seperti itu kerapkali diulang- ulangkan oleh Allah S.w.t di dalam Al- Quran, kerana kegiatan syaitan terhadap jiwa manusia samalah seperti kegiatan kuman- kuman penyakit terhadap tubuh badannya. Kuman- kuman penyakit tidak dapat menyerang tubuh badan seseorang melainkan apabila ia cuai memelihara peraturan kesihatannya, maka syaitan juga tidak dapat menyerapkan bisikan hasutannya ke dalam jiwa manusia melainkan pada masa manusia lalai, tidak mengendahkan ajaran dan peringatan Allah S.w.t.

Hakikat ini dijelaskan di dalam ayat 36, surah Zukhruf dan ayat 19, surah Al Mujadalah. Yang di antara maksud- maksudnya menyatakan bahawa di  antara undang- undang kejadian Allah ialah memberi peluang kepada syaitan untuk menjadi teman rapat kepada sesiapa yang lalai yang yang tidak mengendahkan ajaran dan peringatan Allah serta syaitan pula dapat menguasai jiwa orang itu.

Kalau orang yang tersebut berpanjangan dengan keadaan yang demikian tidak segera kembali ke jalan yang benar, jadilah ia dari puak sekutu syaitan, dan sesiapa yang termasuk dalam puak syaitan, maka dialah "Syaitan Manusia" yang tersebut pada ayat 112 Surah Al-An'am dan yang disuruh meminta berlindung dari angkaranya.

Hal ini disebutkan di dalam hadis yang berikut:

Dari Abu Dzar R.a, katanya: Rasulullah S.a.w memerintahkan daku dengan bersabda:" hendaklah engkau memohon perlindungan Allah dari angkara syaitan- syaitan manusia dan Jin." Aku pun meminta penjelasan Baginda S.a.w dengan berkata:"Ya Rasulullah! Adakah manusia juga menjadi syaitan- syaitan?" Baginda menjawab:"ia! Benar!".
(Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Mardawiah dan Al Baihaqi)