LINTASAN HATI

Dari Ibnu Mas'ud R.a, bahawa Rasulullah bersabda:" Sesungguhnya syaitan ada baginya bisikan ke hati anak Adam dan Malaikat juga ada bisikannya, ada pun bisikan syaitan itu ialah galakannya supaya seseorang melakukan kejahatan dan mendustakan kebenaran dan bisikan malaikat pula ialah galakannya supaya seseorang mengamalkan kebaikan dan meyakini kebenaran. Oleh itu sesiapa yang terasa bisikan yang baik, maka hendaklah ia mengetahui bahawa perkara itu dari Allah serta hendaklah ia bersyukur kepada Allah dan sesiapa yang terasa bisikan yang satu lagi maka hendaklah ia meminta perlindungan Allah dari angkara syaitan".
(Hadis Riwayat Tarmizi dan Nasa'ie)

Setiap manusia ada mempunyai lintasan hati yang berlainan kerana berlainan sebabnya.

Dalam hadis ini, Rasulullah S.a.w menyatakan bahawa ada Malaikat yang bertugas memancarkan ke dalam hati manusia perasaan suka berbuat kebajikan dan menerima kebenaran, sebagaimana syaitan membisik- bisikkan lintasan jahat ke dalam hati manusia untuk melakukan kejahatan dan menolak kebenaran.

Lintasan perasaan yang dipancarkan oleh Malaikat ke dalam hati manusia untuk melakukan perkara- perkara yang baik itulah yang dinamakan "ilham", adapun bisikan- bisikan yang mendorong manusia melakukan perkara- perkara yang jahat tidak sekali- kali dinamakan ilham bahkan dinamakan "Was-was dari Jin Syaitan" yang diperintahkan kita memohon perlindungan kepada Allah daripadanya seperti yang tersebut dalam surah An-Nas.

Oleh itu, tiap- tiap seorang bila terasa sesuatu lintasan hati hendaklah lebih dahulu dipertimbangkan dengan neraca syarak, jika bersesuaian hendaklah dikerjakan dan jika tidak, hendaklah berhenti daripada meneruskannya.

Wallahu a'lam.