KEISTIMEWAAN NABI S.A.W

Dari Jabir Bin Abdullah R.a, katanya: Rasulullah S.a.w bersabda: " Aku dikurniakan beberapa keistimewaan yang tidak pernah diberikan perkara- perkara itu kepada seseorang pun dari Nabi- nabi yang terdahulu daripadaku, dan biasanya seseorang Nabi itu diutuskan kepada kaumnya sahaja, sedang aku diutuskan kepada umat manusia seluruhnya."

Dan pada satu riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah (Baginda S.a.w bersabda): "..sedang aku diutuskan kepada sekalian makhluk".

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis di atas ini mengandungi:

(1) Nabi Muhammad S.a.w dikurniakan beberapa keistimewaan.

(2) Baginda S.a.w diutus kepada sekalian makhluk.

Huraiannya:

(1) Keistimewaan Nabi Muhammad S.a.w.
Junjungan kita Nabi Muhammad S.a.w sebagaimana yang sedia maklum ialah Rasul yang akhir sekali. Tidak ada Nabi apalagi Rasul sesudahnya. Sesuai dengan keadaan yang demikian, maka Baginda S.a.w dikurniakan oleh Allah S.w.t beberapa keistimewaan yang tidak pernah diberikan kepada Rasul- Rasul sebelumnya.

Agama Allah yang dibawa oleh sekalian Rasul yang diutus silih berganti adalah satu tentang  perkara- perkara pokoknya iaitu beriman kepada Allah yang Maha Esa dan beriman kepada sekalian Rasul-Nya. Tetapi hukum syariatnya yang meliputi cabang- cabang dan rantingnya adalah berlainan sedikit antara satu dengan yang lain, sesuai dengan keadaan zaman masing- masing.

Apa yang kita dapati sekarang tentang keadaan yang berlainan antara satu agama dengan agama yang lain pada masalah pokoknya, maka itu bukanlah dari ajaran Rasul- Rasul tetapi di sebabkan penyelewengan penganut- penganut agama itu mengubah asas dan dasarnya dengan tujuan- tujuan yang tertentu.

(2) Nabi Muhammad S.a.w diutus kepada sekalian makhluk.
Di antara keistimewaan- keistimewaan yang telah dikurniakan oleh Allah S.w.t kepada Rasul-Nya yang akhir sekali iaitu Nabi Muhammad S.a.w, ialah Baginda S.a.w diutus kepada sekalian makhluk, meliputi manusia dan jin, juga malaikat, dari mula Baginda S.a.w diutus hingga ke akhir dunia ini.

Adapun Rasul- Rasul yang sebelumnya maka mereka diutus hanya kepada kaum masing- masing. Syariat mereka berjalan kuat kuasanya dalam kalangan kaum mereka semasa hayat mereka, setelah mereka wafat maka syariat mereka dilanjutkan oleh Nabi- Nabi yang dibangkitkan dalam kalangan kaumnya untuk memimpin kaum itu. Demikianlah seterusnya hingga Allah S.w.t  mengutuskan seorang Rasul yang lain dengan membawa syariat yang baru, yang boleh jadi berlainan sedikit dengan syariat Rasul yang telah lalu.

Demikianlah halnya antara satu Rasul dengan yang lain hinggalah kepada Rasul yang akhir sekali iaitu Nabi Muhammad S.a.w.

Setelah Baginda Rasulullah S.a.w wafat, maka syariatnya dilanjutkan dan disebarkan oleh alim Ulama Islam yang menjadi waris yang mempusakai ilmu- ilmu yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad S.a.w.

Wallahu a'lam.