SYARIAT LAIN MANSUH

Dari Jabir R.a, bahawa Rasulullah S.a.w bersabda: " Demi Tuhan yang diri Muhammad dalam kekuasaannya! Kalaulah Nabi Musa muncul kepada kamu, lalu kamu mengikutinya dan meninggalkan daku, sudah tentu kamu akan sesat dari jalan yang betul dan kalaulah Nabi Musa masih hidup lagi dan berada dalam masa aku menjadi nabi, sudah tentu ia menurutku."
(Hadis Riwayat Al-Darami)


Hadis ini menerangkan bahawa syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.a.w memansuhkan syariat- syariat yang lain.

Rasul- rasul yang diutus oleh Allah S.w.t kepada kaum masing- masing banyak bilangannya. Di antaranya ada yang diturunkan kitab kepadanya seperti Nabi Musa A.s yang menerima kitab Taurat.

Dalam hadis ini, Rasulullah S.a.w menjelaskan bahawa syariat Islam yang dibawanya adalah memansuhkan syariat Rasul- rasul yang telah lalu. Oleh itu, tidak harus bagi sesiapapun yang ada pada zaman Baginda S.a.w atau yang datang kemudian iaitu menurut syariat- syariat yang telah mansuh itu, apalagi agama- agama yang direka oleh manusia sendiri.

Tentang ini Baginda S.a.w menegaskan bahawa kalaulah Nabi Musa A.s tiba- tiba muncul pada zaman Baginda S.a.w dan ada orang- orang Islam yang menurutnya dengan meninggalkan syariat Islam yang dibawa oleh baginda S.a.w, nescaya orang itu termasuk dalam golongan yang sesat kerana ia menurut syariat yang telah mansuh. Pada hal iaitu tegas Baginda S.a.w, sekiranya Nabi Musa A.s masih hidup dalam masa kerasulan Baginda S.a.w, nescaya Nabi Musa juga akan menurut syariat Islam yang dibawa oleh Baginda S.a.w.

Jelasnya, agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.a.w adalah lengkap mengandungi hukum hakam dan cara peraturan meliputi segala bidang hidup yang menjadikan sesuai dengan keadaan umat manusia dalam segala zaman dan di mana sahaja mereka berada selagi sifat kemanusiaan tidak berubah, sehinggakan Nabi Isa A.s semasa turun pada akhir umur dunia kelak akan melanjutkan dan mengembangkan lagi syariat Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.a.w.

Sepertimana yang disebutkan di dalam hadis berikut:

Dari Abu Hurairah R.a, katanya: Rasulullah S.a.w bersabda: " Sungguh baik keadaan kamu ketika Isa Ibnu Maryam turun dalam kalangan kamu, lalu ia memimpin kamu." Salah seorang rawi hadis ini (Ibnu Abi Zi'b) menerangkan dengan katanya: "Lalu ia memimpin kamu dengan menurut kitab Allah Al-Quran dan sunnah nabi kamu S.a.w."
(Hadis Riwayat Muslim)