JENAYAH MURTAD

Dari Ibnu Abas R.a, katanya: Bahawa Rasulullah S.a.w bersabda:" Sesiapa yang menukar Agama Islamnya maka hendaklah kamu membunuhnya."
(Hadis Riwayat Jemaah kecuali Muslim)

Dan dari Abu Musa Al- Asyari R.a, bahawa Nabi S.a.w. memerintahnya dengan bersabda:" Pergilah engkau ke negeri Yaman", kemudian Baginda S.a.w menghantarkan Muaz Bin Jabal selepas pemergiannya. Apabila Muaz sampai ke tempat Abu Musa, Abu Musa menyambutnya dengan memberikan sebiji bantal alas duduk serta berkata:" sila duduk", dan berhampiran di situ ada seorang yang terikat. Muaz bertanya:" Apa orang ini?". Abu Musa menjawab:" Orang ini seorang Yahudi, ia masuk Islam kemudian ia berbalik menjadi Yahudi", Muaz berkata:" Aku tidak akan duduk sehingga ia di bunuh, itulah hukuman Allah dan Rasul-Nya."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dan pada riwayat Abu Daud, mengenai kisah ini:" Maka dibawa kepada Abu Musa seorang yang telah murtad iaitu meninggalkan Agama Islam, lalu disuruhnya (bertaubat dengan memeluk Islam semula) selama kira- kira 20 malam, kemudian datang Muaz serta menyuruhnya juga bertaubat, tetapi orang itu enggan lalu dipenggal lehernya." 

Hadis- hadis yang tersebut menerangkan bahawa:

(1) Sesiapa yang menjadi murtad wajib dibunuh oleh pihak yang berkuasa selepas ia disuruh bertaubat kembali kepada Islam dan ia enggan berbuat demikian.

(2) Hukuman bunuh yang tersebut hendaklah dikenakan kepada tiap- tiap orang murtad samada lelaki atau perempuan.

Apabila seseorang Islam menjadi murtad samada ia terpesong disebabkan iktikadnya, atau tutur katanya ataupun perbuatannya, maka bermakna ia telah melakukan jenayah bukan sahaja kepada dirinya sendiri tetapi juga kepada keluarganya dan masyarakatnya serta umat islam umumnya.

Di antara jenayah- jenayah itu ialah:

(1) Ia memandang dirinya betul dan pandai dengan bersikap murtad dan umat Islam semuanya salah dan bodoh belaka. Ini bermakna ia menghina dan musuhi masyarakatnya.

(2) Ia menyalahkan ajaran Islam kerana didorong oleh hawa nafsu, tidak mahu terikat kepada suruhan Allah dan larangan-Nya. Ini bermakna ia ingkarkan perintah Allah dan Rasul-Nya setelah ia mengakui benarnya semasa ia beragama Islam dan ini juga bermakna menghina Agama Islam yang menjadi pegangan hidup dan dihormati oleh umat Islam seluruhnya.

(3) Ia menjadi contoh yang buruk bagi orang- orang lain yang akan terpengaruh dengan fahaman dakyahnya dan dengan itu akan runtuhlah ajaran- ajaran Islam, kebudayaannya dan nilai- nilai akhlaknya yang suci murni yang telah dibina dan dikembangkan silih berganti oleh pengembang- pengembang Islam semenjak zaman Nabi Muhammad S.a.w hingga hari ini dan yang diharap akan berlanjutan seterusnya.

Jika demikian keadaan jenayah orang yang murtad itu maka hukuman Islam yang telah ditetapkan untuk menghukumnya di dunia dan balasan azab siksa yang dijanjikan baginya di akhirat kelak amatlah adil dan padan dengan jenayahnya yang besar itu.

Dengan ini jelaslah murtad itu tidak boleh dipandang sebagai soal perseorangan sahaja tetapi soal umat Islam seluruhnya yang wajib dicegah dan dihapuskan oleh pihak yang berkuasa yang bertanggungjawab menjalankannya.

Wallahu a'lam.