NABI UTUSAN ALLAH

Dari Abu Hurairah R.a, katanya: Rasulullah S.a.w bersabda: " Demi Tuhan Yang diri Muhammad dalam kekuasaan-Nya! Tidak ada seorang pun dari umat manusia ini, samada Yahudi atau Nasrani yang mendengar akan perihalku (menjadi utusan Allah), kemudian ia mati sedang ia tidak  beriman dengan (Agama Islam) yang aku diutuskan membawanya, melainkan menjadilah ia dari ahli neraka".
(Hadis Riwayat Muslim)

Hadis ini menerangkan tentang wajib beriman kepada Nabi Muhammad S.a.w dan Agama Islam yang dibawanya.

Huraiannya:

Sesiapa jua yang berada dalam zaman Nabi Muhammad S.a.w atau yang datang kemudian hingga ke hari kiamat diwajibkan beriman kepada Baginda S.a.w dan kepada Agama Islam yang dibawanya apabila berita kerasulan baginda S.a.w sampai kepada- Nya. Jika tidak maka orang itu dihukumkan kafir dan akan memerima azab siksa neraka disebabkan kekufurannya itu.

Hukum ini meliputi seluruh umat manusia termasuk kaum Yahudi dan Nasrani yang mempunyai kitab Taurat dan Injil.

Orang- orang Yahudi dan Nasrani tidak harus berdalih untuk tidak menerima Agama Islam yang dibawa oleh Baginda S.a.w dengan sebab mereka ada mempunyai kitab- kitab, kerana kitab- kitab mereka kalaulah tidak di sebabkan mereka meminda, mengurangi dan menokok tambahnya, sudah pun mansuh setelah habis masa kegunaannya dengan kedatangan Rasul yang akhir sekali iaitu Nabi Muhammad S.a.w dan kitab suci Al- Quran yang dibawanya.

Wallahu a'lam.