AL-QURAN PANDUAN SEMPURNA

Dari Mu'tal Bin Yasar R.a, dari Nabi S.a.w, sabdanya:" Berimanlah kamu kepada kitab Taurat, dan kitab Injil, dan kitab Zabur, dan hendaklah kitab Al- Quran pula menjadi panduan yang cukup meliputi cara hidup kamu."
(Hadis Riwayat Ibnu Abi Hatim)

Sebagaimana yang sedia diketahui bahawa tujuan Rasul- Rasul itu diutus oleh Allah S.w.t ialah untuk menyampaikan ajaran- ajaran, hukum- hukum, cara dan peraturan hidup kepada umat manusia untuk mencapai keselamatan di dunia dan kebahagiaan yang kekal di akhirat.

Ajaran- ajaran dan hukum- hukum yang telah diwahyukan oleh Allah S.w.t kepada Rasul- Rasul-Nya itu melalui malaikat Jibrail A.s, ada yang telah terhimpun dalam kitab- kitb suci, ada yang terhimpun di dalam lembaran- lembaran surah (sahaf), dan ada pula yang tidak diterangkan perihalnya.

Kitab-kitab suci yang diterangkan namanya di dalam Al-Quran dan hadis ialah kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa, kitab Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa, kitab Zabur yang diturunkan kepada Nabi Daud dan Kitab Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.a.w.

Manakala yang disebut dengan nama "Sahaf" (risalah- risalah atau lembaran- lembaran surat) ialah yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa A.s.

"Kitab- kitab suci" dan "Sahaf" yang tersebut diwajibkan beriman kepadanya secara "Tafsil" (satu persatu) dan yang lain diwajibkan beriman kepadanya secara "ijmali" (umum).

Kitab suci Al- Quran Al- Karim yang diturunkan oleh Allah S.w.t  kepada Nabi Muhammad S.a.w iaitu Nabi dan Rasul yang akhir sekali ialah kitab suci yang akhir sekali yang memansuhkan kitab- kitab suci yang terdahulu daripadanya.

Al-Quran Al-Karim diturunkan oleh Allah S.w.t  kepada Baginda S.a.w dalam masa umat manusia terutama kaum Yahudi dan Nasrani berada dalam persengketaan dan perselisihan dalam berbagai- bagai masalah termasuk masalah ketuhanan dan kerasulan. Masing- masing pihak membenarkan pihaknya dan menyalahkan yang lain.

Al-Quran Al-Karim antara lain mempunyai dua tugas yang besar, iaitu:

(1) Mengakui kebenaran yang terkandung dalam kitab- kitab suci yang terdahulu daripadanya, mengenai beribadat kepada Allah semata- mata, beriman kepada Rasul- Rasul-Nya, menjalankan kebenaran dan keadilan, berakhlak dengan sifat- sifat yang mulia dan mengakui benar adanya balasan pada hari akhirat.

(2) Mengawasi kitab- kitab yang tersebut serta mendedahkan perubahan, pindaan, dan tokok tambah yang terdapat dalam kitab- kitab itu yang dilakukan oleh kaum Yahudi dan Nasrani.

Sebagaimana yang ditegaskan Allah S.w.t di dalam Al- Quran:" dan kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) kitab Al-Quran dengan membawa kebenaran untuk mengesahkan benarnya kitab- kitab suci yang terdahulu daripadanya dan untuk memelihara serta mengawasinya..." (Surah Al-Maidah, ayat 48)

Dan Allah juga menegaskan bahawa:" di antara orang- orang Yahudi ada yang mengubah (atau menukar ganti) kalam Allah (isi kitab Taurat), dari tempat dan maksudnya yang sebenar.." (Surah Al-Nisa', ayat 46)

Jelasnya, sesiapa yang hendak mencari kebenaran dan hendak mencapai pengajaran- pengajaran Ilahi yang benar, tidak akan dapat di mana- mana pun selain daripada yang terhimpun di dalam Al-Quran Al-Karim, kerana Al-Quranlah kitab suci yang terpelihara keasliannya dan terselamat pengajarannya daripada sebarang perubahan, pindaan dan tokok tambah serta telah disambut dan diterima oleh umat Islam dari Nabi Muhammad S.a.w, yang menerima dari malaikat Jibrail A.s yang membawa turunnya dari Allah S.w.t.

Wallahu a'lam.