SERUPA SYAITAN

Dari Abdullah Bin Mas'ud R.a, katanya: telah bersabda Rasulullah S.a.w: " Pembunuhan seseorang Islam terhadap saudara Islam yang lain adalah Kufur dan memaki- maki seorang Islam itu adalah maksiat."
(Hadis Riwayat Tirmizi)


Hadis ini menerangkan bahawa memaki dan busuk mulut itu adalah tabiat yang keji dan jahat. Maka itu syara' mengeji dan menegahkan berbuat demikian kerana memaki itu suatu yang menyakiti hati orang yang dilawannya lalu banyak terjadinya perkelahian dan berjawab cakap dengan suara yang keras.

Adakalanya memaki itu berlaku dengan sebab kebiasaan mulutnya yang diperolehinya dari aktiviti bercampur gaul dengan orang- orang yang jahat dan berkawan dengan orang- orang yang busuk mulut yang suka mempermaki dan mencarut- carut yang mana sudah menjadi tabiat bagi mereka suka memaki, mencarut dan mencaci sesama Islam.

Telah berkata seorang sahabat bagi Nabi S.a.w namanya 'iyadh Bin Hamar R.a, katanya: ' Ya Rasulullah! Bahawasanya seorang lelaki daripada kaumku memaki- maki akan diriku padahal ia kurang tarafnya daripadaku. Jadi, apakah salahnya atas diriku melawan dia dengan memakinya.' Maka Rasulullah S.a.w bersabda: " Dua orang yang bermaki- makian itu kedua- duanya serupa syaitan, berlawan, membohongi dan memperlekeh antara satu sama lain."
(Hadis Riwayat Tarimizi)