MERINGANKAN SOLAT JUMAAT

Dari Jabir Bin Abdullah R.a katanya: Rasulullah S.a.w telah berucap kepada kami, sabdanya:" Wahai umat manusia (yang beriman), bertaubatlah kepada Allah sebelum kamu mati. Dan segeralah mengerjakan amal- amal yang soleh sebelum kamu diganggu (oleh sakit pening dan keadaan tua atau uzur).
Hubungkanlah pertalian yang ada di antara kamu dengan Tuhan kamu, dengan memperbanyak menyebut dan mengingati-Nya (dalam segala keadaan), dan dengan memperbanyak bersedekah secara sulit atau berterang- terang, nescaya kamu akan diberi rezeki (yang mewah makmur), dan akan ditolong beroleh kejayaan serta akan disempurnakan kekurangan kamu.
Dan selain dari itu ketahuilah sesungguhnya Allah telah mewajibkan ke atas kamu mengerjakan sembahyang Jumaat, mulai dari masa aku berdiri (berkhutbah ini), pada hari ini, pada bulan ini, dari tahun ini hingga hari kiamat.
Oleh itu, sesiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat dalam masa aku hidup atau sesudah aku wafat, sedang ia ada imamnya (ketua pemerintahannya) yang adil atau yang zalim, (dan perbuatan meninggalkan Jumaat itu bukan disebabkan uzur syar'ei tetapi kerana ia) sengaja meringan- ringankannya atau mengingkarinya, maka (orang yang demikian), semoga Allah menjadikan hidupnya porak poranda, dan tidak diberi berkat pada urusannya.
Ketahuilah, orang itu juga tidak diterima sembahyangnya, zakatnya, hajinya, puasanya dan apa- apa jua perbuatan kebajikannya sehingga ia bertaubat (tidak ada jalan baginya selain daripada bertaubat) kerana sesiapa yang bertaubat (dengan sebenar- benarnya), Allah menerima taubatnya."
(Hadis Riwayat Ibnu Majjah)