ANGKARA LIDAH

Dari Muaz Bin Jabal R.a, katanya: aku ada bersama- sama dengan Nabi Muhammad S.a.w dalam salah satu pelayaran maka pada suatu hari aku dapat berdamping dengannya semasa kami meneruskan perjalanan; aku pun bertanya dengan berkata : "Ya Rasulullah, beritahu kepada saya sesuatu amal yang menyebabkan saya masuk syurga dan menjauhkan saya daripada api neraka." Rasulullah S.a.w menjawab: "Sesungguhnya engkau wahai Muaz telah bertanya kepadaku mengenai suatu perkara yang besar, dan sebenarnya perkara itu adalah mudah bagi orang yang telah dimudahkan Allah untuk mencapainya; (amal bakti yang engkau tanyakan itu ialah): beribadatlah kepada Allah dan janganlah engkau berlaku syirik kepada-Nya dengan sesuatu yang lain (sebagaimana yang tersimpul dalam dua kalimah Syahadat), dan dirikanlah sembahyang, berilah zakat, berpuasalah pada bulan Ramadhan, dan kerjakanlah haji." Kemudian Rasulullah S.a.w menerangkan lagi:" Mahukah aku tunjukkan kepadamu pintu- pintu kebajikan? Berpuasa (yang fardhu dan yang sunat) ialah pendinding (dari azab neraka), dan sedekah itu pula memadamkan dosa sebagaimana air memadami api, dan (demikian juga) sembahyang yang dikerjakan oleh seseorang pada waktu jauh malam." Kata Muaz lagi: kemudian Rasulullah S.a.w membaca (ayat- ayat suci): " تتجافى جنوبهم عن المضاجع " hingga sampai kepada "يعملون ". Kemudian Rasulullah S.a.w bersabda:" Mahukah aku nyatakan kepadamu mengenai kepala atau asas agama keseluruhannya, dan tiangnya serta kemuncaknya?".  "aku menjawab:"mahu (terangkan perkara itu) ya Rasulullah!". Rasulullah S.a.w bersabda: "Kepala atau asas agama (yang aku bawa) itu ialah (melafazkan dua kalimah syahadat yang mengesahkan) Islam, tiangnya ialah sembahyang, dan kemuncaknya pula ialah berjihad pada jalan Allah". Kemudian Rasulullah S.a.w bersabda lagi:" Mahukah aku nyatakan kepadamu mengenai perkara yang menjadi teras (atau yang dengan sebabnya dapat memiliki) semuanya itu?" Aku menjawab:" Mahu Ya Nabi Allah!" Rasulullah S.a.w pun memegang (hujung) lidahnya, lalu bersabda:" Jagalah (lidah) ini daripada menyebabkan engkau ditimpa sesuatu yang tidak diingini".
Aku pun bertanya:" Ya Nabi Allah, adakah kami akan dikira bersalah dan dihukum, disebabkan apa yang kami tuturkan?". Rasulullah S.a.w bersabda:" (Kalau perkara yang nyata ini engkau tidak juga mengetahuinya), lebih baik sahaja engkau mati wahai Muaz, bukankah yang menjerumuskan manusia ke dalam neraka di atas mukanya atau di atas hidungnya ialah hasil angkara lidahnya?" .
(Hadis Hasan Sahih- Riwayat Tirmizi)