IBU BAPA YANG KE SYURGA

Dari Anas R.a, katanya: Rasulullah S.a.w bersabda:" Mana- mana orang Islam yang (mengalami) kematian tiga orang anaknya yang masih belum baligh lagi, melainkan ia (suami isteri) akan dimasukkan Allah S.w.t ke dalam syurga, dengan sebab limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kanak- kanak itu (yang bersih suci dari dosa)."
(Hadis Sahih- Riwayat Bukhari)

Ibu bapa yang kematian dua anak, juga mendapat balasan yang sama seperti yang kematian tiga anaknya. Ini diterangkan di dalam hadis sahih Riwayat Imam Bukhari Rahimahullah, dari Abu said Al- Khudri, R.a: bahawa semasa Rasulullah S.a.w menerangkan kepada sekumpulan kaum ibu tentang balasan baik yang akan didapati oleh orang Islam yang kematian tiga orang anaknya, seorang ibu (ibu kepada Anas Bin Malik R.a) yang hadir bertanya: " Jika kematian dua anak pula bagaimana?" Baginda menjawab: "dua anak pun, begitu juga balasannya."

Malah orang Islam yang kematian seorang anak pun mendapat balasan yang sama seperti yang kematian tiga atau dua orang anaknya. Ini dapat difaham dari sebuah hadis sahih Riwayat  Imam Bukhari Rahimahullah, dari Abu Hurairah R.a.

Hadis- hadis ini juga menjadi dalil bahawa anak- anak orang Islam yang mati sebelum baligh bulat- bulat masuk syurga kerana kalau mereka menjadi sebab kemasukan ibu bapanya ke dalam syurga, maka diri kanak- kanak itu sendiri lebih aula (dan juga kerana tidak dikira berdosa sebelum baligh).

Dalam sesebuah hadis juga diterangkan: bahawa anak orang Islam yang mati sebelum baligh, akan mendahului kedua ibu bapanya di pintu syurga dan akan membukanya untuk mereka. (Hadis Hasan, Riwayat Imam An- Nasaie Rahimahullah.

Masalah anak orang kafir
Anak orang- orang kafir yang mati sebelum baligh meskipun ada bahasannya kerana ada keterangan- keterangan (hadis) yang berlain- lainan mengenainya, tetapi kesimpulannya bahawa mereka di tempatkan di dalam syurga. Menurut Imam Nawawi Rahimhullah, inilah kesimpulan yang sahih yang dipilih dan diakui oleh alim ulama' ahli tahkik. (Fathul Bari)

Wallahu a'lam..