UMAT YANG DISEKAT

Dari Aisyah R.a, katanya:' Aku ada mendengar Rasulullah S.a.w bersabda semasa baginda berada di antara sahabat- sahabatnya':" Sesungguhnya aku akan berada di kolamku, menunggu sesiapa di antara kamu datang hendak minum dari kolamku itu,apabila datangnya orang-orang itu,maka demi Allah! Sesungguhnya ada orang-orang yang disekat-sekat dari sampainya kepadaku, lalu aku merayu dengan berkata:' Ya Tuhanku! Mereka dari orang-orangku dan dari umatku!, maka Tuhan berfirman:' sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak mengetahui apa yang mereka lakukan sesudah engkau wafat, mereka sentiasa berbalik kepada pegangan dan amal perbuatan mereka yang buruk," dan pada satu riwayat:" maka aku pun berkata' Jauhlah, jauhlah dari rahmat Allah, sesiapa yang mengubah ajaran-ajaranku sesudah aku menerangkan'." (Hadis Riwayat Muslim)