SAF DI DALAM SEMBAHYANG

i). Dari Aisyah R.a, dari Nabi S.a.w, sabdanya:" Sesungguhnya Allah memberi rahmat dan Malaikatnya pula mendoakan bagi orang- orang yang masuk menutup celah- celah saf sembahyang serta orang- orang yang merapatkan, dan orang yang masuk menutup celah saf sembahyang itu (akan beroleh satu tambahan lagi, iaitu) diangkatkan Allah martabatnya dengan perbuatannya yang tersebut satu darjat."
(Hadis Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)


ii). Dari Al-Barak Bin 'azib R.a, Nabi S.a.w, sabdanya: "Sesugguhnya Allah memberi rahmat dan Malaikat-Nya pula mendoakan bagi orang- orang yang sembahyang pada saf yang pertama".
(Hadis Riwayat Iman Ahmad dan Abu Daud)


Sembahyang berjemaah mempunyai kelebihan yang besar, dan kedudukan saf dalam sembahyang berjemaah itu dikehendaki tiap- tiap seorang menjaganya dengan baik supaya tidak terputus atau tidak ada celah- celahnya.

Dalam hadis ( i ), Rasulullah S.a.w menerangkan bahawa orang- orang yang mengambil berat menjaga saf dengan sebaik- baiknya akan diberi rahmat oleh Allah S.w.t, dan mereka akan didoakan oleh Malaikat semoga dosa mereka diampuni Allah.

Selain dari itu, orang- orang masuk menutup celah saf sembahyang pula akan ditinggikan martabatnya oleh Allah S.w.t.

Dalam hadis yang ke ( ii ) pula diterangkan tentang kelebihan saf yang pertama dalam sembahyang berjemaah dan balasan yang sebaik- baiknya yang didapati oleh orang yang mengambil tempatnya dalam saf yang pertama itu.